Irena Pivka in Brane Zorman: VRToglavi VRT
AR zvočni sprehod, 50 min
24. in 25. november, ob 16.30
Tomšičev drevored, Ljubljana
Del Foruma nove glasbe 2024
Foto: Matej Tomažin, arhiv CONA.
Spekulativna zgodba zvočne pohodne predstave VRToglavi VRT izpostavlja težaven odnos ljudi in rastlin, v katerem se okoriščajo predvsem ljudje. Zgodovinski potek kolonializma in preseljevanje rastlin temeljita na podrejanju in izkoriščanju narave. V luči zavedanja ekološke krize in možnega boljšega scenarija za prihodnosti je nujno spremeniti ta odnos. V želji po približevanju svetu rastlin se VRToglavi VRT dotakne časovne dimenzije.
Skozi prizmo potovanj teh dveh, tako različnih časovnosti ljudi in rastlin, ki navidezno ne ponujata možnega srečanja, spekulira razvoj prihodnjega, solidarnega sobivanja ljudi in rastlin. Rastline, najbolj poseljena vrsta tega planeta, živijo predvsem svojo časovnost in svoje, nam tako nedostopne poti. VRToglavi VRT nas popelje po poteh možnega scenarija prihodnosti nasě ga prenapetega, hrupnega planeta, ki se zrcali skozi razvoj lokalnih zelenih poti. Se lahko kaj naučimo od rastlin za bolj solidarno prihodnost?
Foto: Nada Žgank.
Publika doživlja zvočno delo preko posebej razvitih slušalk, ki kot orodje spekulirajo svet in slušno krajino prihodnosti. Svet postaja prehrupen, prenevaren za naša krhka ušesa, ki se niso uspela prilagoditi agresivnim frekvencam. Za preživetje v zunanjem prostoru bomo potrebovali slušalke, ki bodo utišale, a hkrati izostrile zvočno sliko in nas popeljale v želeno akustično pripoved. Slušalke omogočajo hkratno poslušanje realnega zvoka okolice, zvočno kompozicijo zgodbe ter uporabo detektorja za EMS zvočnost.
Irena Pivka umetnica in producentka, deluje na širokem polju umetniškega ustvarjanja v okviru zavoda Cona in vodi Steklenik, galerijo za zvok, bioakustiko in umetnost. Avtorica se v zadnjih letih ukvarja predvsem s projekti, ki osvetljujejo navezo kraj–zvok–zemljevid–digitalno orodje. Razvijajoče umetniške izraze osredotoča na zvočno-geolokacijske predstave, v katerih s hojo in poslušanjem ‘drugačnih’ zvočnih krajin s soavtorjem Branetom Zormanom prostor uglasita z družbeno realnostjo.
Brane Zorman skladatelj, intermedijski umetnik, producent, svoja dela komponira za gledališke, plesne, intermedijske dogodke in predstave. Skoznje raziskuje možnosti obdelave, prezence, percepcije, umestitve in reinterpretacije zvoka, in z uporabo starih in novih tehnologij preči polja glasbenega, večmedijskega in vizualnega prostora. Brane Zorman v okviru Cone vodi Steklenik, galerijo za zvok, bioakustiko in umetnost. Za skladbo Duh dreves/dotik je leta 2022 prejel nagrado Palma As Acustica.
Tomšičev drevored, Ljubljana
24. in 25. junij 2023
Teatri ODA (Priština)
1. in 2. julij 2023
Apollonia (Strasbourg)
29. september 2023
Valvazorjev Park (Ljubljana)
KOLOFON
Koncept, tekst in oblikovanje slušalk: Irena Pivka
Glasba in zvočna kompozicija, koncept slušalk: Brane Zorman
Vokal: Alja Petric
Interpretacija:
Lučka Počkaj, Alja Petric, Toni Cahunek (slovenščina)
Jana Wilcoxen, Alja Petric, Toni Cahunek (angleščina)
Nataša Živkovič, Suzana Koncut, Loup Abramovici (francoščina)
Lektura, prevod v angleščino: Melita Silič
Lektura in pregled angleškega besedila: Jana Wilcoxen
Prevod v francoščino: Anne-Cécile Lamy-Joswiak
Pregled francoskega besedila: Suzana Koncut
Fotografiranje, oblikovanje: Matej Tomažin
Ilustracija: Jovana Djukić
Razvoj strojne in programske opreme, aplikacija za android: Brane Ždralo
Tiskanje vezij, sestavljanje elektronike: Zdravko Janšovec
Montaža elektronike: Ivan Kvasič
3D tisk: Cveto Kunešević, 3Dimension
Sestavljanje slušalk: Staš Vrenko
Produkcija CONA, 2023
VITAL ustvarja inovativni ekosistem, ki spoštuje okolje in na umetniški način prispeva k boju proti globalnemu segrevanju in onesnaževanju zraka.
Projekt VITAL je sofinanciran iz programa Ustvarjalna Evropa s triletno pogodbo “Strasbourg – Evropska prestolnica”, podpirata ga Ministrstvo za javno upravo Republike Slovenije in MOL kultura.
Viri besedila:
Gray, Ros in Sheikh, Shela (ur.). “The Wretched Earth: Botanical Conflicts and Artistic Interventions”. Third Text 32(2–3).
Kunst, Bojana. “Rastlinsko življenje in prostori umetnosti: o nedostopnem in vzajemnem”. Ana Mizerit (ur.). Zasilni izhod [razstavni katalog]. Ljubljana: Moderna galerija, 2022.
Thorsen, Line Marie (ur.). Moving Plants. Rønnebæksholm, Næstved: Narayana Press, 2017.
Sagan, Dorion. “The Human is More than Human: Interspecies Communities and the New “Facts of Life”.” Theorizing the Contemporary, Fieldsights, 18. november 2011.
Raja, Vicente. “Moving the Green: Plant Behavior in the Human World“. EuropeNow 45, november 2021.
Sidebottom, Kay. “Education for a More-Than-Human World”. EuropeNow 45, november 2021.
Marder, Michael. “Resist Like a Plant! On the Vegetal Life of Political Movements“. Peace Studies Journal 5(1), januar 2012.
Brkič, Vanja. “Mestni park Tivoli: Tivolski drevoredi so bili Ljubljančanom od nekdaj v ponos“. Dnevnik, 10. oktober 2015.
Strasbourg Park, https://data.strasbourg.eu/explore/dataset/lieux_arbres-remarquables/table/